Intervju med Mia Fallby


En bok skriver inte sig själv och du är inte ensam som författare utan har många människor som hjälper och stöttar dig efter vägen. Jag vill nu lyfta några av alla de fantastiska människor som hjälper mig med sin kunskap och kompetens. Jag skulle inte klara mig utan dem. 

Företagsnamn: m-Dsign

Hemsidawww.m-dsign.com

Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?

kreativ, positiv, pålitlig, noggrann och effektiv
Jag vet, att vara BÅDE noggrann OCH effektiv är en ovanlig kombination, men det stämmer in på mig. ;-)

______________________________________

Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

Min största drivkraft är att jag ÄLSKAR det jag gör. Grafisk formgivning är en passion, så förmånen att kunna ha det som yrke är inget annat än ren LYCKA.

______________________________________

Vad är kreativitet för dig?

Jag ser ord i bilder. När till exempel en författare berättar om handlingen till sin bok växer idéer till olika omslagsmotiv fram på näthinnan, jag ser detaljerade kompositioner både vad det gäller bilder, färger, typsnitt och känsla. Utöver det är kreativitet för mig förmågan att spinna vidare på något, att hitta nya vinklingar och uttryck som väcker intresse hos målgruppen och att våga tänja på 'gränserna'.

______________________________________

Hur går du tillväga när du ska göra ett omslag till en bok?

Förlaget eller författaren (när det är en egenutgivare) tillhandahåller en synopsis tillsammans med en redogörelse för eventuella önskemål. Jag får information om fullständig titel, författarnamn, om det ska finnas en logotyp på bokens framsida och bokens format. Med andra ord alla ”pusselbitar” bokens framsida ska innehålla. Utifrån det återkopplar jag med 3–4 skisser där det oftast landar i en favorit. Efter det arbetar jag vidare med den vinnande skissen och färdigställer den för tryck. Den biten omfattar bland annat eventuella bildköp och avancerad bildmanipulering.

Färdigställandet av det kompletta omslaget, det vill säga bokens rygg, baksida och eventuella flikar, kommer oftast senare. I första etappen är det fokus på bokens framsida eftersom den behövs för införsäljningen.

______________________________________

Tips till författare för att du ska kunna hjälpa dem med bra marknadsföring?

Jag är inte involverad i den övergripande marknadsföringen på samma sätt som ett exempelvis ett förlag, utan mitt fokus är den grafiska formgivningen av bokomslaget och ibland även sättningen av inlagan. Dock så hjälper jag ofta till med bildfiler för marknadsföring i sociala media — så kallade 3D-böcker till facebook, instagram och liknande — och så gör jag tryckoriginal till exempelvis rollups, vepor, affischer och annonser.

______________________________________

Ditt favoritcitat?

Ärligt talat så har jag inget favoritcitat, men det finns många bra! Exempelvis:
”What consumes your mind, controls your life.”

Jag tror helt enkelt att positivt tänkande är bra för själen.

______________________________________



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intervju med Erica Eklund

Intervju med Maria Fallström