Intervju med Maria Fallström

 En bok skriver inte sig själv och du är inte ensam som författare utan har många människor som hjälper och stöttar dig efter vägen. Jag vill nu lyfta några av alla de fantastiska människor som hjälper mig med sin kunskap och kompetens. Jag skulle inte klara mig utan dem. 

Namn:  Maria Fallström

Yrke: Tryck- och distribution specialist, författare och testläsare av manus.

Hemsida:  https://mariafallstrom.se/

Egna böcker: Fallet Miranda (2019), Kvinnan i förrådet (2020), Den  oönskade flickan (2021), Solkräm, grillspett och en grekisk gud (2021), En mörk plats (2022).

 

Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?Nyfiken, tålmodig, driven, ärlig och snäll.

Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

Beträffande arbetet som tryck- och distributionsspecialist på ett tidningsförlag, så älskar jag det krav på ordning och reda, deadlines och tidplaner som det kommer med. Det bor definitivt en liten ordningstant i mitt privata jag, som får utlopp för allt sådant i den rollen. Jag är en gammal själ. 

   Mitt andra jobb som författare och som testläsare av manus kräver också deadlines och disciplin av leverans, men arbetet i sig är mycket mer kreativt, fantasieggande och inspirerande. Alla dessa yrkesroller kompletterar varandra och ger mig den drivkraft jag behöver.

Vad är kreativitet för dig?

Kreativitet är något som bär frukt. Oavsett om man bygger en cykel av glasspinnar eller skriver en hel bok kring en pytteliten idé man fått, så blir det något av det. Om du vill. För ordet i sig är bara ett ord, men bestämmer du dig för att låta kreativiteten få utlopp i dig, kan du skapa hur coola saker som helst. 

Hur går du tillväga när du arbetar med ett manus?

Först och främst testläser jag enbart deckare och feelgoodmanus. Manus ur genre som fantasy, skräck, barnböcker och så vidare är inte min typ av böcker, och jag skulle därför inte kunna göra ett bra jobb som testläsare. Sedan kontrollerar jag Inte det språkliga, det finns det andra som gör betydligt bättre än mig. 

   De manus jag går igenom, läser jag i ett tidigt utkast. Då vill man mest veta hur jag upplever manuset. Jag läser och antecknar hur jag känner, funderar efter vägen. Vad som är bra, när det är spännande, hög igenkänning, roligt eller om det är något jag inte förstår. Som författare själv tycker jag just den typen av testläsning av ett manus är mest givande. För i slutändan är ju mötet mellan manuset och läsaren/lyssnaren det som ger storyn liv. Och, du vill ju att storyn ska upplevas som du som författare tänkt det.

Tips och tankar vad en författare ska tänka på när de skriver?

Var noga med händelseförloppet. Ett ologiskt händelseförlopp gör att manuset faller helt oavsett hur väl formulerat det är skrivet. Jag hör också ofta ”show, not tell”, men jag vill gärna slå ett slag för mixen. För att driva ett manus framåt och att hålla koll på just händelseförloppet, kan det med fördel (tycker jag) berättas vad som sker mellan scener som gestaltas.

 Ditt favoritcitat?

Det finns ett citat jag hörde för över tjugofem år sedan, när jag arbetade som reseledare: ”Det är bara att bryta ihop, och komma igen.” Älskar det för att det handlar om lite jävlar anamma.



 

 

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intervju med Erica Eklund

Intervju med Mia Fallby