Intervju med Erica Eklund

En bok skriver inte sig själv och du är inte ensam som författare utan har många människor som hjälper och stöttar dig efter vägen. Jag vill nu lyfta några av alla de fantastiska människor som hjälper mig med sin kunskap och kompetens. Jag skulle inte klara mig utan dem. 

Namn: Erica Eklund

www.ericaeklund.se


Beskriv dig själv med 5 ord/egenskaper?

modig, matglad, snäll, boktokig, varm

 

Vad är din drivkraft när det gäller ditt yrke?

Min drivkraft som lektör, redaktör och författarcoach är att se mina kunder och deras texter utvecklas. När någon som kanske inte trott på sin förmåga lyckas med sin text, det är så häftigt!


Vad är kreativitet för dig?

För mig handlar kreativitet om att våga. Att våga testa, våga misslyckas och framför allt att våga även då det skrämmer. Det är så lätt att sätta stopp för sin egen kreativitet genom att tänka för mycket. Vad ska andra tycka? Släpp på tankarna och våga prova! Det är därför jag döpt min skrivmedlemstjänst till just VÅGA skriva. 

 

 Hur går du tillväga när du arbetar med ett marknadsföring?


Hur går du tillväga när du tar dig an ett manus och redaktörläser det? 
Om det finns ett tidigare lektörsutlåtande så läser jag det för att se vilka delar som författaren arbetat extra med. Det ger mig en möjlighet att hålla extra utkik efter just de delarna. Sedan läser jag texten tre gånger. Första gången fokuserar jag på helheten, på storyn och karaktärerna. Är det några delar som behöver tightas till ytterligare? Hur fungerar inledningen och avslutningen? Mellan mina läsningar arbetar författaren med mina ändringar och kommentarer. Under den andra läsningen kopplar jag på ”spåra ändringar” och går in i minsta mening för att slipa på formuleringarna. Så under en redaktörläsning jobbar jag både med de stora delarna och de minsta detaljerna. När författaren och jag är överens om att vi är färdiga är det dags för korrekturläsning. 

 

Tips och tankar vad en författare ska tänka på när de skriver?

Tips till författare för att du ska kunna hjälpa dem med bra marknadsföring?

Jag tror på att våga synas redan långt innan boken är färdig. Skapa ett nätverk i sociala medier och dela med dig av din skrivprocess. Låt dina följare lära känna dig och ditt manus. Dela med dig av en karaktär, skapa en nyfikenhet för din story. Släpp alla tankar på att inte vilja synas – du kommer att behöva synas om du ska sälja din bok. Värm upp dina läsare så att de är redo att köpa din bok redan innan den gått i tryck! 

 

Ditt favoritcitat? 

If I waited for perfection, I would never write a word. – Margaret Atwood 






 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intervju med Mia Fallby

Intervju med Maria Fallström